wegopweg.reismee.nl

Slowakije en Hongarije

Gyula in Hongarije vlak bij de Roemeense grens, 2340 km op de teller.

Na Wenen en een bezoek aan het Sissiepaleis van Andre Rieu (Schonbrunn) zijn we de grens met Slowakije overgestoken. Toevallig onze Australische 'vrienden'weer tegengekomen, zij hadden gesmokkeld en een deel per boot afgelegd. De camping bij Bratislava was even een cultuurschok (zie foto), Oost-Europees en moeilijk te vinden. Gelukkig hadden onze reismetgezellen Martin en Miriam uit Utrecht (2 dagen mee opgefietst) google maps in hun Iphone, toch makkelijk zo'n Apple. Dus de weg gevonden via voetpaden en drukke wegen met gaten. De stad op zich is wel mooi. Na 1 nacht in Slowakije Hongarije binnen gefietst. Voor het eerst sinds jaren weer eens een andere munt en omrekenen, we moeten weer hoofdrekenen. De eerste camping had gelijk thermale baden, daar zijn er veel van in dit vriendelijke en open land. Wij vinden Hongarije, zeker wat betreft bevolking, een aanwinst voor Europa. Het is alleen snikheet, de 30 is verhoogd naar 40, zowel qua temperatuur als beschermingsfactor, de schoenen plakken zelfs vast in het wegdek. De stadjes Visegrad, Eszergom, Szentendre en Gyula zijn het bezoeken waard. We hadden weer op zaterdag feest in de overnachtingplaats Visegrad met ridderspelen, wijn en spijsproeverij, muziek en dans en natuurlijk braderie. Het viel ons in Duistland en Oostenrijk ook al op dat de vrijwillige brandweer zoveel feestjes houdt op zaterdag en/ofzondag. We zijn door heel wat dorpen met braderie van de brandweer gefietst.

Budapest is werkelijk een schitterende stad met haar parlementsgebouw, het Burchtkwartier, de kettingbrug, de Markthal en de mooie winkelstraten. Wij zijn helemaal OV minded geworden, zo makkelijk in de grote steden. Vooral het OV in Budapest is een ervaring omdat de metro en tram zo gedateerd zijn. Voor eventuele bezoekers: Het Hilton ligt schitterend op de Burchtheuvel, maar is wel prijzig en het Gellert is van weleer, met een thermaal bad. We hebben de finale van Nederland tegen Spanje in Budapest gezien onder het genot van eten in het restaurant Cyrano met een vermelding in de Michelin gids. We waren na bijna 2000 km toe aan een goede hap. Alleen de verlenging niet gezien omdat we de trein terug naar de camping moesten halen, niets gemist dus! De volgende dag om 7 ‘s morgens de uitslag gehoord van de Franse buren op de camping.

Na Budapest hebben we door de puszta gereden, een weids landschap met gras - of zonnebloemen - of maïsvelden. Er wordt druk gewerkt om het hooi van het land te halen. Het valt ons op dat er een verschil zit van voor en na Budapest. Men spreekt in deze streek in de dorpjes geen buitenlandse taal, dus het is 'handen en voetenwerk'om iets duidelijk te maken. Elk dorp heeft nog een klein supermarktje, we schatten in dat met de verhoging van de welvaart deze winkels zullen verdwijnen. Dan gaat men naar de Tesco (een groet supermarkt aan de rand van een stad die 24 uur open is). De wegen zijn slechter en het dagritme ziet er anders uit vanwege het extreem warme klimaat. De winkels zijn zelfs al om 5 of 6 uur open (is wat voor moe Bosch!). Er zijn ook overal waterpompen met drinkbaar water langs de kant van de weg, veel water heb je wel nodig om niet uit te drogen met dit warme weer met een tegenwindje.De namen van de dorpen worden steeds meer onuitsprekelijk, van Hodmezovasarhely naar Bugacpuszatahaza,tussen de moderneauto's zie je ook de oude trabanten en skoda's en de 1 en 2 pk's (paard en wagen)rijden.Wij hebben ons schema inmiddels ook aangepast aan het klimaat en plattelandsleven, om 5 uur op en vroeg in de middag stoppen.

We komen vanaf Budapest ook minder vakantiefietsers tegen, daarvoor was het best druk. Vooral leuk als je steeds weer bekenden tegenkomt na tig kilometers. Je verbaast je hoeveel mensen er op de fiets op uit trekken, ook veel alleen.

Het kampioenschap voetballen heeft wel de aandacht van een groot deel van de bevolking. Midden in de puszta ging ineens een auto langzaam naast ons rijden en begon de Duitse chauffeur over de gemiste kansen van Arjan Robben en hoe jammer dat wel niet was. Hij vertelde gelijk wat van de omgeving en waar we een camping konden vinden. Toch raar als je dat overkomt op een 80km weg. Zal in Nederland niet zo gauw gebeuren.

Na een paar dagen rijden door de puszta genieten we nu van een paar dagen rust bij de camping van mevrouw Mark aan de voet van de Burcht en bij de Thermale baden in Gyula. Lekker badderen in donker ijzerhoudend stinkend water samen met tig Hongaren, Roemenen en Duitsers (veeeel goedkoper dan in Duitsland). Het schijn goed voorhet lichaam te zijn, dus we doen vrolijk mee.Het is nu zondag en mevrouw Mark heeft gevraagd of we even op de camping willen letten, ze is naar de kerk. Ze is een jaar of 65, klets de hele dag door Duits met een Hongaars accent, houdt van een borrel en loopt in zwempak, behalve op zondag.De camping is naast een chique hotel diewifi heeft waarvan we nu 'illegaal' gebruik van maken. Wezijn sowiesoslecht bezig, we hebben nog nooit zoveel zwart gereden met het openbaar vervoer als deze reis. Komt dat we steeds net de trein of tram of metro kunnen halenzonder eenkaartje te kopen.

We zijn van plan dinsdag richting Roemenie te gaan. We stappen van de Limesroute af omdat dat nogal een omweg is naar Turkije, we bekijken nog hoe we gaan rijden.

Met ons zelf gaat het oké, overdag spreken we elkaar niet zoveel omdat we achter elkaar fietsen. Dat scheelt!!! Ik (Marjan) word goed uit de wind gehouden.

Wendy

Een wonder dat jullie nog niet gesmolten zijn !
Ik lees niks over onweer en donderbuien en nattigheid, blijven jullie daar helemaal van verschoond?
Kom maar op met de 'het snot voor de ogen gefietst ' verhalen , het afzien en wat al niet meer;-)
Fijn dat jullie ook weer eens fatsoenlijk een vorkje geprikt hebben, we waren al bang voor het optreden van scheurbuik na alle potjes en zakjes...

miriam

Leuk dat we in het verhaal hierboven voorkomen! En bijzonder hoe er na Budapest jullie impressies zo verschillen.

Inmiddels zijn we thuis na 13 etappes (waarvan 2 met jullie) en 930 km op de teller. Ook de terugreis per trein van Budapest naar R'burg (8x overstappen op één dag) lukte warempel helemaal volgens plan.

Nadat we afscheid van elkaar hebben genomen in Lipot (camping met (volgens Dick) "therminaal" bad en horden muggen) was bij ons het tempo eruit. Hebben jullie nog gekozen voor de klimmetjes tussen Komarom en Estergom (tot 300 m)?

Weet je dat we "jullie"4 Australiërs nog tegenkwamen op de camping in Estergom. Bij het zien van de WK-finale waren zij NB voor Spanje! Hun persoonlijke verhaal kenden we natuurlijk al door jullie! Grappig dus.
Stonden jullie ook op die overvolle en bloedhete stadscamping Haller in Budapest? En hebben jullie ook gezwommen in het Jugendstilbad van Geller?

Laat maar weten naar welk emailadres we foto's van jullie naar toe kunnen sturen.
We blijven jullie volgen! Heel veel fietsplezier!

Gert Jan

Dat schiet mooi op. Nu al in de Balkan. Als dat tempo zo doorgaat ook maar met de fiets terug ben ik bang voor. Zoals ik lees is Marjan de kopvrouw want Dick houdt haar uit de wind. Ben benieuwd hoe de sprintjes verlopen aan het eind van de dag. Uit de rug van Dick de camping op en als beloning een biertje. Dit zou ook mijn tactiek zijn, maar Wendy wil helaas niet de meesterknecht zijn. Mijn raad is ook om met de fietsvrienden die jullie tegenkomen een peleton te gaan vormen en de tactiek te bespreken hoe de ronde te overbruggen. De Rabo ploeg doet het dit jaar ook goed en voor jullie informatie dat de ploeg 2 renners bij de top 10 heeft. Laat de anderen dan maar mooi jullie uit de wind houden en net voor de grens van Nepal demarreren!!!! Blijf goed uitkijken en geef alle karren, tractors en ezels op de weg voorrang.

ICI PARIS

week 5 en teller op 2340 loopt lekker voor een 50 plus stel zonder trapondersteuning.Weer een mooi lang verhaal vanuit een onder gewaardeerd stukje Europa die de naam hebben stug en onvriendelijk te zijn maar het tegendeel is waar.Heb waardering hoe zij toch met eenvoudige middelen toch een bestaan weten te creeren zonder alle luxe zoals wij. De economische crisis is voor hun een dagelijks begrip en zij hebben dan ook geenPaars Plus om daaruit te helpen en wij ook niet meer. Ze hebben de handdoek in de ring gegooit en volgens sommige is Nederland gered van de ondergang. De formatie lijkt op een verdwaalde fietser die niet weet waar hij naar toe wil en dan weer links en dan weer rechts gaat en elke keer weer op dezelfde kruising uitkomt.Ik denk toch dat er wat moet veranderen aan dat meer partijen stelsel maar dit is geen politiek blog dus we stoppen.Ik heb vanuit de huiskamer een huishoudelijke vraag wat betreft de verschoning van het beddegoed wat dit is niet zo eenvoudig lijkt ons .Ervan uitgaande dat dit de laatste 5 weken niet is gebeurd en met in achtneming van de leeftijd waarbij licht urineverlies vrij normaal is en onder deze temperaturen dan is hierbij het vliegen en muggen probleem ook verklaart. Wij wachten op een reactie. Jullie volgen ook het schema van de 4 daagse van Nijmegen die dus ook vroeg starten en dan kort na noon weer onder de klamboe zitten.Zo te horen nog geen materiaal pech dus die fietsen uit de Heimat met de naaf van herr Rolff lijken tot zover betrouwbaar en een bezienswaardigheid. Zo te horen gaan jullie nu weer kaart lezen om dat grote Roemenie te doorkruisen en dat zal niet makkelijk zijn met de taal en schrift maar wel spannend.Paris maakt ze eigen op voor de aankomst van de Tour en zondag maar even naar de Champ om de Rabo jongens te zien langs flitsen, had eigenlijk naar Pau gewild maar ik heb mijn aflosser hier voor een week om in te werken voordat hij naar Gabon gaat. Ook wij genieten van de lekkere temperaturen niet zo warm als bij jullie maar je kunt niet alles hebben in ieder geval zijn de regengoden jullie goed gezind maar ik denk dat nu een "buitje voor het stof" niet zo gek zou zijn.Tijd voor een borrel op het Franse balkon met de kennis dat jullie al plat op de grond liggen en tot horens. R&A

Gert-Jan

Net terug van een normale camping in Frankrijk even tijd om jullie reisverslag te lezen. Complimenten voor de site! Prachtig jullie belevenissen te lezen en zo een beetje mee te genieten. Ik wens jullie veel wind in de rug toe!

Riet

Nou, dat gaat in een rap tempo met jullie!! Voor je het weet zit je thee te drinken met een monnik in Nepal..Gisteren voor het eerst twee fietsers met volle bepakking gezien (Brazilie). Helaas zaten we in de bus dus konden we niet even wat info voor jullie verzamelen. Ze zagen er wel wersters uit, dat kan nautuurlijk kloppen want wie doen anders van die avontuurlijke dingen???Als we thuis zijn zullen we jullie verhalen eens goed doorlezen. Het is nu vaak even afwachten hoelang de verbinding in stand blijft dus mail snel versturen is de hoofdzaak!

Gert Jan zonder streepje

Ook ik was net als Renger benieuwd naar de spannende Roemeense site. Wel heel erg merkwaardig dat die opeens gelinkd is!!! Dick laat even weten hoe de massages waren en of het je waard was om daarvoor naar Roemenie te fietsen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen in de overige landen en wat mij betreft een apart verslag per land. Dus Dick aan de slag en laat Marjan maar de overige bezienswaardigheden beschrijven. Wat overigens prettig leesbaar is en veel informatie geeft. Mijn complimenten!!!
In Nederland is het heerlijk fietsweer en zo van terras naar terras goed vol te houden. Om jullie culinair op de hoogte te houden kan ik melden dat afgelopen weken in Harderwijk twee nieuwe restaurants de deuren hebben geopend. Misschien volgend jaar ook een vermelding in de michelin gids en een fietsritje vanuit Garderen waard. Il Gitane is omgetoverd tot een Vlaamse brasserie (paling in het groen hebben ze op de kaart) en een nieuw terras in het Hortus park. Prima gegeten en de wijnkaart is ook interessant (een mooie rueda voor een gunstige prijs kan ik aanbevelen). Stef Oosterhuis (de eerste uitbater van de Graaf van Gelre) zwaait nu de scepter over een visrestaurant met oesters en kreeft op de kaart. De menu's zien er interessant uit, maar een beoordeling kan ik nog niet geven.
Als het goed is gaan jullie nu richting de Bosporus en ik hoop van harte dat de wegen wat beter begaanbaar worden. De laatste info is echter wel dat het vooral karrensporen zijn.
Dus blijf goed uitkijken en vooral rechts rijden.

Katja van Berken

Hoi, leuk om zulke verhalen te lezen op het internet. Vorig jaar heb ik ook twee weken in Boedapest doorgebracht. Ik heb mijn kamer in Hotel Novotel Budapest Centrum via http://www.hoteltelnet.hu/nl/ vantevoren geboekt. Het art deco gebouw lag in het hartje van de binnenstad en zo waren de belangrijkste bezienswaardigeheden in handbereik. Boedapest is echt een aanrader!