wegopweg.reismee.nl

Naar het Zuidelijk hafrond

Even een opmerking vooraf: Kapil , onze gids uit Nepal heeft zijn e-mailadres achtergelaten op de site voor een ieder die eventueel een trekking wil gaan doen, zie reacties.

Van Nepal via Dubai naar Nieuw Zeeland (NZ). Van de armoede, herrie en vrolijke chaos naar het rijke, luxe en nette Dubai. Het is wel wennen zoveel luxe. Wat opvalt zijn de grote auto's, de vele shopping malls met zelfs een ski piste, de architectuur waaronder het beroemde Burj Al Arab hotel (hotel met het zeildoek), het hoogste gebouw ter wereld,Burj khalifa,en de schone opgeruimde straten, metrostations en winkelcentra nergens rotzooi. Er wonen zo'n 5 miljoen mensen in Dubai waarvan 20% locals. De staat zorgt goed voor ze, er is 100% werkgelegenheid, als starter krijg je een huis (sociale woningbouw waar wij versteld van staan) ,als je trouwt met een local ontvang je een flinke som duiten, gratis onderwijs en gezondheidszorg en als man zijnde mag je 4 vrouwen trouwen. Kortom wanneer je je roots hebt in Dubai zit je goed. De Indiërs, Filippijnen, Nepalezen en Egyptenaren zijn vaak bouwvakker, schoonmaker, werken in de horeca of rijden taxi. De Europeanen, Amerikanen en Australiërs werken bij de multinationals. Als je van zon, golven, winkelen en architectuur houdt is Dubai leuk voor een (korte) vakantie.

Na een lange zit in de airbus aangekomen in Auckland op het Noordereiland van Nieuw Zeeland (NZ).

Ingecheckt bij een backpackers hotel, het valt op dat veel accommodaties, campers, restaurants etc. de naam backpackers gebruiken. Schijnbaar werkt dat commercieel goed. Auckland is een moderne stad met een mooie haven met leuke restaurants en cafés. We moeten wel wennen aan de hoge prijzen, NZ is geen goedkoop land om te vertoeven. Ook is het wennen aan de welvaart, de omvang van de kiwi's/Nieuw Zeelanders (uit de kluiten gewassen zowel in lengte als in breedte), het gesproken Engels (knauwen), de maximum snelheid op de smalle wegen en hetdrinken dat ze hier doen, al smaken de NZ wijnen ons ook prima. Na een paar dagen wennen aan de tijd (het is hier 12 uur later dan in Nederland) de fiets gepakt richting zuiden. Gelijk de eerste dag weer verkeerd gereden en een bergje van 300 meter gepakt, is toch weer zweten. De UV straling is hier heftig, dus smeren we factor 50. Het landschap waar we de eerste dag door heen fietsen is glooiend en lijkt op het heuvellandschap van Europa. Daarna zijn we richting Pacific/Stille Oceaan gefietst met haar prachtige stranden en verder naar Rotorua met haar warmwaterbaden, geisers, modderpoelen en de oorspronkelijke bevolking Maori's . We moeten af en toe flink trappen omdat het nogal heuvelachtig is. Het weer is na 2 dagen omgeslagen en is werkelijk vreselijk, het regent pijpenstelen. Als we dit schrijven regent het al 4 dagen en zitten we in een cabin ipv de tent in het Tongariro nationaal park te wachten tot we de beroemde 1-daagse Tongariro Alpine Crossing kunnen wandelen, langs de filmset van de Lord of the Rings. Ze voorspellen tot en met de kerst slecht weer, zoiets als in Europa maar dan regen in plaats van sneeuw. Dit park staat op de lijst van wereld erfgoed van Unesco vanwege het unieke landschap, vooral door de vulkanen.

De campings zijn in NZ uitstekend geoutilleerd, met zelfs volledige ingerichte keukens waar je gezellig kan eten. We ontmoeten op deze manier dan ook mede fietsers van verschillende nationaliteiten, zoals o.a. Amerikanen uit Alaska (gelukkig fervente tegenstanders van Bush) , een Frans echtpaar met 2 kinderen die een jaartje fietsen, een paar Duitsers en Marco vrachtwagenchauffeur uit Tiel die na Santiago de smaak te pakken heeft gekregen. En verder een blank Zuid Afrikaans echtpaar (niet op de fiets maar met auto en caravan)die willen emigreren waarvan wij denken dat ze daar in NZ niet blij van worden en best wel veel Nederlanders en Fransen met camper.

We wensen een ieder die onze site leest mooie kerstdagen en een bijzonder goed 2011. We verwachten begin 2011 een volgend bericht te plaatsen.

Bert Vastenburg

Hoeveel halfronden nog te gaan?
Wordt het niet tijd om weer eens te gaan tennissen?Hele fijne feestdagen en een gelukkig en reislustig nieuw jaar.

anne-wil

Hey Kanjers, wat leuk om te lezen dat jullie in NZ zijn. Daar ben ik ook geweest. De tongariro crossing is een super mooie tocht! zeker doen als het lukt, ik heb het in 7 uurtjes gedaan!
Mochten jullie nog iets avontuurlijks willen doen, kijk dan of je ergens kan blackwaterraften. Op een tube ga je dan een grot in en dobber je op de ondergrondse rivier, soms zelfs met mooie gloeiwormen! leuke ervaring, (gedaan in Waitomo)

Geniet ervan en jullie ook hele fijne dagen. Cool he die kerstmannen in zwemshorts op de surfplank!! wel wat anders dan hier. En die grote warenhuizen kun je ook in verdwalen. Ik geniet hier mee!

groetjes,
Anne-Wil

Anne-Wil

Komen jullie ook nog naar Maleisie?? Ik ga van 25 maart tot 16 april naar Borneo en Maleisie met de backpack!!

wie weet een date??

pa en moe bos.

wij wensen jullie hele goede Kerstdagen en in 2011 weer gezond terug.hopelijk is het droog dat jullie weer verder kunnen fietsen.hier alles goed vanmiddag met renger en alice wezen lunchen op kasteel staverden.in het nieuwe jaar mail ik wel weer iets meer .gr van de smutslaan.

Karlo, Angeline & Denise

ALvast een gelukkig en gezond 2011!!!

Vanuit een dooiend GS

Geprobeerd te bellen precies een half uur geleden want bij jullie is het NY al begonnen maar ik kwam er niet door . Wij wensen jullie alvast een heel voorspoedig 2011, year of the return van het "wegopweg" stel. Stond 2010 in het teken van het vertrek dan wordt 2011 voor de her-integratie en het af kicken van het "niets moet alles mag" leven, Marjan weer op monster board.nl en Dik weer in de weer met de zwakkere in de samenleving . Ik wens jullie alvast alle sterkte en hou vast aan de onvergetelijke reis en de herinneringen.
Wij moeten nog minder dan 12 uur voor dat de kurken eruit gaan dus tot horens en bellens.

Alice en Renger,Kim en Stefan,+Sophie+Stijn,Paul +?, Jochem en Lisette.

Ria van Boven

Dag Dick en Marjan
Vanuit het winterse Harderwijk, wens ik jullie een goed nieuwjaar toe! Leuk om jullie te volgen op de site!

Desiree Mosterd

Hallo Marjan en Dick,

Een heel gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit de Brederostaete.
Regelmatig kijk ik even bij jullie website. Leuk om het zo te volgen.

Hartelijke groet van Desiree

iris en henk-jan

hoi stoere reizigers,
Wij wensen jullie ook dit jaar gezondheid,geluk,plezier,
weinig spierpijn en blaren,en een voorspoedige reis natuurlijk.Wat zien en beleven jullie enorm veel!
en wat hebben wij een bewondering voor jullie sportieve dag-besteding! Ik denk niet dat wij dat jullie na doen,ook al klinkt het wel allemaal heel aantrekkelijk.
Wij pakken over een paar weken ietwat relaxter...het vliegtuig naar Kenia,voor een safari met de kinderen.
We vliegen naar Nairobie en trekken dan met een jeep naar verschillende wildparken en meren,en gaan daarna nog een paar dagen luieren aan de kust bij Mombasa.
Wij hebben ook een poosje geleden een bedrijfspand gekocht( tegen over je moeder Marjan),op de Dirk Staalweg nr. 1.Het lijkt een beetje op ons eigen huis,ook jaren 30 stijl.
We zijn druk begonnen met verbouwen en hopen er na onze vakantie met het bedrijf in te kunnen,eindelijk!
Na anderhalf jaar zoeken en onderhandelen!!!
Gaat wel een stukje rust geven hopen we!
Doe voorzichtig en nog veel plezier daar in Nieuw-Zeeland hoor.

info@annalien.nl

Dag Dick en Marjan,

Wij wensen jullie ook van Bob,Bjorn en Dion een gelukkig en gezond 2011 toe.Het was weer een leuk reisverhaal om te lezen.Voor de komende tijd wensen we jullie een goede reis toe.

Groetjes,Anja en Corlien

Gert Jan

En waar zijn de foto's van Dick voor de 4x4? Met een glas wijn en prikkend in de T bonesteaks heeft hij dat nu toch na al die inspanning wel verdiend! Goed om op een foto te zien dat jullie keurig links fietsen om ongelukken met de kiwi's te vermijden. Hopelijk de laatste weken in Nieuw Zeeland niet het noodweer zoals in Queensland bij de Aussies. Je maakt je toch zorgen als je al die beelden ziet. Goed de weersverwachtingen volgen is mijn raad en blijven uitkijken. Veel plezier toegewenst vanuit een nat Harderwijk.