wegopweg.reismee.nl

Van Iran naar Nepal

In Shiraz op 20 oktober het vliegtuig ' gepakt'. Shiraz is geen wereld stad dus wij verwachten een klein vliegveldje. Het vliegveld snel gevonden, maar tot onze verbazing zien wij onze vlucht niet terug op de borden. Na een uurtje toch maar eens gevraagd hoe dat nu kan, wat blijkt?? Er is nog een vliegveld/hal met internationale vluchten. Zaten we mooi verkeerd, snel de fiets gepakt naar de juiste locatie. Wij zijn razend benieuwd hoe het zal gaan me de fietsen in het vliegtuig. Telefonisch is ons door Arabia.com verzekerd dat het geen problemen geeft. En inderdaad met de vliegmaatschappij is het soepel verlopen, zelfs 20kg overgewicht is geen probleem, maar dan de douane..... De fietsen moeten van de douaniers over de veiligheidsband zodat ze kunnen zien dat we niets illegaals meenemen in het frame en stuur. Banden er af gehaald, maar het stuur lukt niet en duidelijk gemaakt dat je de fiets niet kan demonteren. Conclusie het lukt dus niet om de fietsen over de band te laten lopen, ze zijn te breed. Wat nu???? We worden vriendelijk verzocht naast de heren plaats te nemen, de rest van de bagage is over de band gegaan en oké bevonden . Na een kwartiertje wordt er een hand op het hart van Dick gelegd om te voelen of hij harder of onregelmatiger klopt. Gelukkig geen stressverschijnselen, wij mogen zonder controle van de fietsen door om ons in te checken voor onze vlucht. In het vliegtuig gelijk de hoofddoek afgedaan en zoals een Iranier zei, freedom at last. Op het vliegveld zei een jongedame nog dat het goed is dat er westerse vrouwen door Iran fietsen, zij kunnen alleen stiekem 's morgensvroeg fietsen.

Wij zijn van Shiraz naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten gevlogen. Sharjah ligt ongeveer 10 km van Dubai. Het is daar snikheet en vooral ook vochtig, dus je voelt erg klam aan. Maar wat een rust op straat en wat een weelde. Hier zie je de vrouwen meer gesluierd en meer burka's dragen en de mannen hebben een dishdasha (een witte jurk) aan. Wij zijn vanwege de tussenstop een halve dag in Sharjah geweest, de volgende dag naar Kathmandu in Nepal gevlogen en gelijk weer in de hectiek beland. Na het betalen van $100,- p.p. voor een visum( het geld moet ergens vandaan komen) worden we toegelaten in het land. Nepal heef 2011 uitgeroepen tot jaar van het toerisme, dan hoef je geen visumkosten te betalen en ook geen permits te kopen voor de bergen. Er wordt dan ook een programma opgesteld voor het overnachten bij de mensen thuis. Dus als je van plan bent naar Nepal te gaan doe dat dan in 2011. Op het vliegveld heb je gelijk tig mensen om je heen en ze willen allemaal graag een bijdrage voor het dragen van je bagage, het omhoog houden van het bordje met je naam erop, voor de weg wijzen naar het busje van het hotel, voor het in - en opladen van je bagage..... Wij worden hier gelijk geconfronteerd met de armoede in Nepal. In Kathmandu zelf zitten we in een hotel in de toeristenwijk Thamel. Het is nu hoogseizoen (ontzettend veel westerlingen), de lucht is helder , de temperatuur heerlijk, er is weinig regen en nog geen sneeuw. En wij hebben na 6 weken weer het eerste biertje met alcohol en een glas wijn gedronken, smaakt toch wel weer. Gelijk een trekking van 3 weken met gids, bagagevervoer (een drager) naar het basiskamp van de Mount Everest geregeld en rugzakken e.d. aangeschaft. We zijn benieuwd hoe wij het eraf gaan brengen. Wij hopen over een week of 3 verslag te kunnen doen van onze ervaringen in de Himalaya

Astrid O

Succes met de beklimming. Het gaat vast lukken!

RAGS

Uitgestorven is het op jullie blog sinds jullie nu 14 dagen op weg zijn naar het dak van de wereld.Intussen is Harry Mulisch jullie voorbij gegaan op weg naar de hemel dus Nederland is een schrijver armer.Hier is het herfst zowel meteorologisch alswel in de politiek waar de een na de ander populaire bezuiningings maatregel volop in het nieuws is.Gelukkig mogen we nu wel weer roken in de kleine cafees want daar zat Nederland op te wachten en we kunnen binnenkort tenminste weer echt snel weg ,met 130 ipv 120 Km sta je tenminste op tijd in de file.Heb de eerste zondaagse modderbaden weer gehad met de ATB ,2 uur rijden en 2 uur schoonmaken maar het blijft leuk. Ermelo maakt zich op voor de winterslaap, gaat naar omstandigheden goed ze houden elkaar in leven ,teken ik voor .Ben weer geheel ge-integreerd in dit land en weer belastingplichtig dus ik heb een begrotings tekort maar niemand schijnt medelijden te hebben met mijn situatie dus ik hoef niet op mededoog steun te rekenen .Ben druk met mijn veiligheidstrainingen want die waren allemaal verlopen dus weer brandjes blussen en met water spelen. Zal ons benieuwen hoe jullie het lopen is bevallen en speciaal op die hoogtes. Hebben jullie al een idee waar 2010 eindigt en 2011 begint of is dat te ver vooruit gedacht voor mensen die al bijna een half jaar van vandaag naar morgen leven. Even een oproer aan de andere bloggers om rond Sinterklaas een passend gedicht naar ons WOW team te sturen want enig contact met onze Nederlandse gewoontes en gebruiken lijkt mij noodzakelijk , ik reken op U steun en schroom niet om U mede reisleven of volledig onbegrip in dichtvorm aan het reis gezelschap te melden immers er bestaat nog steeds zoiets als "dichterlijke vrijheid". Lopers van het pad ik wens ik behouden thuiskomst en we hopen weer gauw wat te horen. Groetjes R&A

DEN HAAG VANDAAG

Wederom een sabbatical mijlpaal bereikt Gefeliciteerd met het bereiken van het base camp op de Mt Everest. Wat stelt een mens nog voor op een hoogte van 5360 mtr omgeven door elementen en een natuur die niet te bevatten is lijkt mij .Letterlijk en figuurlijk adembenemend en vechten om lucht . Respect broeder en S-zuster en nu voorzichtig met afdalen en niet abseilen. We horen gauw de ME story. Groetjes R&A

Gert Jan

Hopelijk gezond en wel terug van the base. Wat moet dat een fantastische tocht zijn geweest! Vorige week in de stentor een reportage van een journalist die dezelfde tocht heeft gedaan. Hebben jullie ook knofloof soep gehad tegen de hoogziekte? Blijkt te helpen! En liepen de dragers ook op slippers? Maar zij zijn de hoogte gewend las ik! Volgens het artikel vallen de hotelletjes niet tegen en is het aanbod van voedsel en drankjes best wel veelzijdig. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen.
Harderwijk is in rep en roer, want de echte Sint komt morgen aan in Harderwijk. De hele stad op slot en de verwachting is dat 40.000 mensen het spektakel komen aanschouwen. Hopelijk zondag wel wat in de schoen?
Geniet van jullie ervaringen en waar gaat de reis nu naar toe?