wegopweg.reismee.nl

De eerste fietsdagen in Turkije

Tavsanli, Turkije

Een week later dan gepland zijn we terug gekomen in Istanbul. Gelukkig gaat het nu goed met het thuisfront.

Dick heeft een halve dag besteed aan de fietsen; een spaak gerepareerd en de meegebrachte vlindersturen gemonteerd. We hopen zo wat minder last van slaaphanden te hebben. Daarnaast een bezoek aan de kapper gebracht, die geven nl een volledige behandeling met scheren en knippen van neus- en oorharen. En ook gelukkig nog de Aya Sophia (Marjan) van binnen gezien, geweldig mooie moskee met christelijke invloeden (mozaïeken van Bijbelse figuren zoals Maria, Jezus en Johannes de Doper . Vroeg gewekt door de muezzin. De ramadan is ten einde en er is 3 dagen feest. Daarnaasthoudt het aanstaande referendum de gemoederen goed bezig, naar wij hebben begrepen. Men moet ja of nee stemmen over wetswijzigingen die 26 punten behelst. Volgens de mensen is het een onmogelijk opgave om over alle 26 punten dezelfde mening te hebben.

Op 10 september de reis weer vervolgd, met de boot de zee van Marmara overgestoken en verder gefietst naar Bursa. De eerste 120 km zijn zwaar tegengevallen. Per ongeluk een verkeerde weg genomen dwars door de bergen met wel stijgingen van 12%. Geen een recht stuk weg, alleen maar stijgen en dalen, voor ons gevoel meer stijgen dan dalen met een gemiddelde van 10km per uur. Dan doe je wel ruim 2 dagen over een paar km. Voordeel is wel dat we door de bergdorpjes zijn gekomen waar we hartelijk zijn onthaalt. Even stoppen en je krijgt gelijk thee aangeboden. Maar we hebben ook al fruit, zoute karnemelk in een winkel, baklava en hasje (een soort pannenkoek die met deze feestdagen (einde ramadan) wordt gemaakt) gekregen . De thee wordt ons aangeboden door de mannen van het dorp, vaak loopt een deel van het dorp uit. Het valt op dat er geen vrouwen thee drinken en in de dorpen traditioneel gekleed gaan met lange mouwen, lange jurken en hoofddoek, maar dat de heren geen probleem hebben met een Hollandse dame in korte fietsrok en met blote armen. Overal een hand gekregen, er wordt door de heren gezellig geklessebest onder het genot van een glas cay (thee). Wij hebben een paar mannen ontmoet die genieten van hun Duitse pensioen in hun geboortedorp. Toch verbazingwekkend hoe slecht Duits deze eerste generatie Turken spreken, ook al hebben ze 35 jaar in Duitsland gewerkt. In een ander dorp trad een jonge man die in Bodrum werkt als tolk op. En verder is het gebarentaal.

De wegen zijn tot nu toe prima, veel beter dan in Oost-Europa. We hebben voor het eerst wild gekampeerd, er is in de bergen geen hotel of pension te vinden is. Het is wel even wennen, maar we leven nog (geintje!). We gaan van de weg af, uit het zicht. We eten en wassen ons voordat het donker wordt zodat we geen licht hoeven te maken. Het wassen gaat Spartaans met een beetje water en een wc vinden we altijd op een paar meter afstand. Het inslapen gaat ook wat onrustig omdat je bedacht bent op alle geluiden om je heen , maar ook dat komt goed. Je maakt wel lange nachten omdat het vroeg donker is (ongeveer 8 uur) en laat licht (7 uur).

Het weer is nog steeds geweldig, zonnig en een graad of 25/30C. We zijn van plan via Anatolia naar Cappadocia te fietsen.

Pa en moe Bos

jullie mailtje klinkt vandaag heel wat vrolijker dan het telefoontje van gisteravond wij dachten die zijn dwarsaf.volgens mij zitten jullie nu in Taurusgebergte.Verder gaat het hier elke dag vooruit eten lopen enz.Wij redden het prima samen Pa is heel goed.Groetjes van de Smutslaan endoe voorzichtig.

frans en rika

Heerlijk omn jullie verhaal weer te lezen, dat klimmen mag je van mij houden (12 % hou toch op...) en dat met al die bagage.....puh zit lekker aan een rood wijntje, gaat ook prima zonder fiets haha

Kitty

Wat fijn dat de reis weer hervat kon worden ! Heb ook mooie herinneringen aan Istanbul, en ook aan wild kamperen overigens, maar dan in andere landen. Best avontuurlijk en romantisch, toch ?!
Geniet van wat er gaat volgen !

Riet

Ik krijg helemaal zin om nog eens naar Turkije te gaan...maar dan wel weer met de Eend en niet op de fiets! Ik word al moe als ik aan al die bergen denk (die nog gaan komen.....). Welke route gaan jullie volgen?

wendy

Cappadocia is prachtig! Pakken jullie ook nog even mooi weer wat mee wat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Je waant je werkelijk in een gatenkaas. Al die huizen en kerken in de rotsen, heel bijzonder. Geniet maar lekker van het zonnetje want hier jankt het deze week heerlijk hollands uit de lucht. Die puisten bedwingen , ik griezel ervan ... op skies naar beneden heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ik denk dat Riet met met mij meegaat ;-).

Anne-Wil

Wat komen jullie op mooie plaatsen! Echt klinkt schitterend en zo zien de foto's er ook uit! Ik heb met veel plezier de site weer doorgesnuffeld. die hitte lijkt me niks maar verder klinkt het super! Ga zo door, sterkte en lekker genieten. De tijd gaat snel!

Via deze weg ook meteen beterschap voor het thuisfront. Is toch vervelend als de kids zo ver weg! Dus ik duim voor iedereen!

liefs
Anne-Wil

ICI et FINI PARIS

Nee niet met het levendige houden van deze weblog want daar hebben we nood gedwongen al te lang zonder gezeten want er niets mooier dan een ander zien en horen zweten om zijn of haar doel te bereiken.Parijs is passé en vanaf 1 october gaat het verder in onze met de naam DEN HAAG VANDAAG want dat wordt de nieuwe standplaats tenminste tijdelijk , ik schat een klein jaartje totdat mijn job offshore beschikbaar is.Na deze algemene info gaan we weer terug naar Turkey om de ploeteraars weer bij te staan in hun strijd met de zwaartekracht ,met de nadruk op zwaarte of gewicht die natuurlijk door de korte onderbreking weer was toegenomen en dat kom je dan weer tegen op de hellingen,elk genot heeft een prijs. Temperatuur klinkt OK maar het zal nu wel s 'avonds sneller afkoelen in de bergen dus de maar lepeltje,lepeltje in de slaapzak.Zo in de bergen kamperen lijkt me wel wat in ieder geval geen rijen voor de toiletten en bij de wasbakken wat je op de gemiddelde camping dus tegenkomt en wat mij,op Lowlands na, altijd heeft weerhouden om daar vrijwillig heen te gaan.Turkse gast vrijheid daar kunnen wij echt een voorbeeld aan nemen maar dat hoef je die Limburgse Albino niet proberen uit te leggen en jullie zijn daarom volledig ongeschikt als PVVD-ers.In Nederland zou die pannekoek het goed doen in de koffieshop vooral als je de "e"weglaat en inderdaad op een stukje baklava fiets je voor plezier een stukje om,maar het zijn geen snelle suikers dus je moet het regelmatig innemen ,paradontitis isvan latere zorg.De nieuwe sturen bevallen goed? en de ouwe liggen nu op de zwarte markt in Beverwijk denk ik.Goed ik zal het nu afronden,ik hoop dat jullie weer gauw in de lucht zijn maar de mogelijkheden zullen beperkt zijn maar soms sta je versteld van hun netwerk .Cappadocia hebben we gemist toen we in Turkey waren maar het doet me denken aan jullie tijdelijke woningen cq vakantiehuijes , oud en vol met gaten.Tot horens , speel het safe en geef de km stand even door want daar kik ik op. Groetjes R&A

monicoos

wat een prachtige foto´s. Zo lijkt het een eitje dat trippie van jullie.
Groet vanuit een zonnig Putten

Martin en Miriam

Turkije is wel wat anders dan de Donauroute! Wat een prachtige foto's, qua kleur en lichtval. Heel inspirerend en indrukwekkend. Ongelooflijk dat jullie dat (bijna) helemaal op eigen kracht gefietst hebben.
Hartelijke groet,
Miriam

Riet

Geweldig dat Cappadocia hè! Moest een beetje grijnzen toen ik de luchtballonnen zag. Zo'n 25 jaar geleden hing er 1, je kwam niet ver want de ballon werd met een kabel bevestigt aan een constructie op de grond. Mocht je een kwartier van hetzelfde uitzicht genieten...... Hier kwamen wij overigens de Nederlandse Turk uit Leeuwarden (compleet met Fries accent...) tegen die de hele auto van binnen en buiten van olie voorzag,,wat later met al het stof en zand prachtige zand/oliesporen op de auto opleverde. Een ererondje door het dorp (peppeppep!!) met de citroënman achter het stuur (een vrouw laten rijden was natuurlijk uit den boze) werd het sluitstuk van deze geweldige ochtend in Turkse garage.