wegopweg.reismee.nl

Istanbul, Turkije

Koos en Matthijs, door het fotograferen van jullie Donauboekje hebben we de route voor een groot gedeelte tot Constanta kunnen volgen, nog bedankt daarvoor. Tip: ga af en toe de Donau over naar Bulgarije, scheelt wat zonnebloem en graanvelden.

Istanbul, Turkije

De bedoeling was dat we vrijdagmorgen 6/8/2010 om 4.15 uur per luxe touringbus zouden vetrekken van Varna in Bulgarije naar Istanbul in Turkije. Wij stonden keurig op tijd midden in de nacht voor het Archelogisch museum van Varna op de bus te wachten. Wat komt er ....... een bestelbusje waar 8 man in kunnen, dus echt geen plaats voor onze fietsen met aanhangsels. Terwijl de heren van de VVV toch 3x gebeld hadden met de touroperator om zeker te weten dat wij met fietsen mee zouden kunnen. Dus maar terug naar het hotel om nog een paar uur te slapen. De volgende morgen vroeg weer naar de VVV van Varna. Veel verbazing en excuses, de heren hebben na een paar telefoontjes een nieuwe bus voor vrijdagavond weten te regelen. Omdat de man van de VVV zelf niet zeker was of het allemaal goed zou komen heeft hij een deel van zijn vrije vrijdagavond opgeofferd om met ons te wachten op de bus naar Istanbul. Gelukkig na 2 bussen was het raak, we konden mee met een bus vol Russen, bijzondere mensen die Russen. We thank hereby the gentleman of de tourist information of Varna for his help, especially the Friday evening of the 8th of august.

Wij hadden gehoord dat het aanvragen van een visum aan de grens en de paspoortcontrole 3 minuten werk zou zijn. Helaas gaat dat niet op met een bus vol Russen en 2 Nederlanders, gaat toch een uurtje of 1,5 duren voordat je de grens overbent.

Maar eindelijk met een dag vertraging en veel gehobbel in Istanbul aangekomen en ook nog een sightseeing in het Russisch meegemaakt, inclusief een bezoek aan een ledercentrum (is goed voor de verkoop en commissie van de gidsen).

Istanbul is een geweldige levendige stad met prachtige moskeeen en een wirwar van straatjes. Een kakofonie van geluiden, zoals het getoeter van de taxi's, de Iman die tot het gebed oproept, het geschreeuw van de verkopers en het geroezemoes van de inwoners en toeristen. Handel zit de Turken duidelijk in het bloed, overal winkeltjes, eettentjes en straat verkoop. Je hebt straten met alleen leder of groothandel of elektronika of zoetwarenwinkels.En het valt op dat het verkeer op de Bospurus net zo druk is als in de stad zelf, veel heeeeeel veel (veer)boten. Istanbul is erg leuk om een paar dagen te bezoeken, wel rekening meehouden dat je overal wordt aangesproken om vooral iets te kopen, te eten of te drinken. Het loon is afhankelijk van de uren die je werkt en de omzet die wordt gemaakt, dus hoe meer klanten je binnenpraat hoe beter het voor de verdiensten is. Wekt soms irritatie op, vooral als men blijft aandringen. Dit werk gebeurt meestal door mannen. Je merkt hier al duidelijk de invloeden van de Islam, er wordt bijvoorbeeld alleen gezwommen door mannen en in de theehuizen zie je aleen mannen thee drinken of de waterpijp roken. En er wordt bijna geen alcohol gedronken en dat valt naar een paar weken Oost Europa zeker op.

Mooi om te zien is dat vrouwen met een chador, burka of hoofddoek gezusterlijk samen oplopen met modern geklede meiden en vrouwen Het lijkt er in Istanbul op dat het niet uitmaakt welk geloof je aanhangt, men respecteert elkaar, daar kunnen wij in Nederland wat van leren. Istanbul is een moderne westerse stad, dit jaar zelfs culturele hoofdstad van Europa. Eind September zullen wij weten hoe de rest van Turkije is.

Wij hebben toevallig een hotel uitgezocht waar ook SNP gebruik van maakt en dan kom je ineens een oud collega tegen , Ingrid van voorlichting FNV Bondgenoten. Is het toeval of ??? Het hotel Centrum Istanbul, ligt in de oude stad, een paar honderd meter van de Blauwe moskee, het St Sophia museum, de Grote en Egyptische Bazaar, het Topkapi paleis en in een straatje met veel eettentjes.

Vanwege een medische ingreep bij moe Bos en onze gemoedsrust gaan we voor een week of 3 terug naar Nederland, kunnen we gelijk onze visum voor Iran regelen en weer wat nieuw leesvoer bij elkaar zoeken.

Wij hebben dus een time-out (mini sabbatical van onze fietstocht) in Nederland. We vliegen 31 augustus terug naar Istanbul en stappen, zoals het er nu naar uitziet, 1 september weer op de fiets door Turkije richting Iran.

Wat betreft de tips van broeder Gert Jan, we regelen onze letter of invitation (heb je nodig voordat je een visum kan aanvragen) via Silkroads.com en hebben al een paar dagen mailcontact met ze over Iran.Alligt het mailverkeer na zaterdag stil, ze hebben zekerveelmailtjes ontvangen n.a.v. de publicatie in de Volkskrant.

Wij genieten van alle reacties op onze site, dus svp doorgaan met mailen (geldt niet alleen voor onze broers, maar ook voor de rest)

ICI PARIS

week 8 en we moeten de komende weken leren leven met een korte onderbreking in van het reisverslag want ik verwacht niet dat we een reisverslag krijgen van een rondje Garderen sur Mer. Ik denk dat het zo'n 20 jaar geleden is dat wij de Blauwe Moskee gezien hebben maar toen waren ze minder van de blauwe knoop als nu naar het schijnt. Maar goed alles mag zolang Allah het maar niet ziet, is de Ramadan al begonnen in Turkey zou rond de tiende Augustus zijn tot de 10 Sept maar het valt daar overgens wel mee hoop ik, want een dag zonder eten en drinken op je fiets wordt niet aangeraden door de fiets Imam.Dat je een Nederlander tegenkomt en ook nog een bekende is een algemeen probleem van Nederlanders in de vreemde en ervalt niet aan te ontkomen.Hebben jullie de stad verkent op de fiets of stonden die geparkeerd in het backpacker hotel van de SNP want ik ga ervan uit dat SNP een **** hotel in hun arrangement hebben. Maar goed op 1 sept gaat de tocht weer verder en Google _Jan heeft de zijde route al in de GPS staan . Wat wordt het, heet dat is zeker , ik hoop dat het vanuit Istanbul Cappadozie -Sinop and Mount Ararat wordt, lekker spannend reisverhaal.Wij wachten met spanning af weer heel anders dan Oost Europa. Ik hoop dat jullie geen "after bike dip "krijgen tijdens deze break want in de TdF haten ze ook de reis en rustdagen.Ik hou het kort deze keer want er wordt al gesuggeerd wie de meeste aanslagen op deze blog doet en ik moet dat allemaal in de avonduren doen waar andere genieten van een school vakantie van 8 weken. Wij hopen elkaar in het weekend weer te zien in een of ander koffiehuis in G.ps ik heb nog een waterpijpje, zal ik meenemen blijf je een beetje in de sfeer , is hier in Parijs een Hype om buiten in het park aan zo'n ding te lurken. tot later R&A

Gert-Jan (niet broeder)

Nou, jullie schieten al lekker op. Leuk te lezen, dat jullie even een tussenstop in Nederland maken. Hoopvol op te lezen dat in Turkije mensen van verschillende geloven wel met respect kunnen samenleven. Het zal niet overal zo zijn vermoed ik, maar wel heel prettig op te lezen. In Amsterdam lukt het hier en daar ook steeds beter kan ik constateren.

Bert Vastenburg

Een beetje laat. Maar dan toch op een zaterdagavond, op de veranda, jullie reisverhalen lezen. Duidelijk dat de fiets wel bij uitstek geschikt is om goede indrukken op te doen van de cultuur/mensen van een land. Prachtig om te lezen.
Veel succes en plezier met het vervolg van jullie reis na de minibreak.
Dick: Als je toch in het land ben, week 34 is het Vale Ouwe 25+ toernooi (geintje)

HENK-JAN & IRIS

HA DIE DICK EN MARJAN, WAT IS HET LEUK OM JULLIE TE VOLGEN ZO, EN COMPLIMENTEN VOOR DE FOTO'S EN DE BIJBEHORENDE LEUKE VERHALEN,WIJ ZIJN WEER TERUG IN NEDERLAND EN BEGINNEN WEER MET WERKEN AS MAANDAG GREETZ HJ & IRIS.

Ingrid van den Berg

Ha Marjan en Dick,
Het was leuk om jullie in Istanbul tegen te komen. Inderdaad wat een toeval zeg! Ik vond het een prima plek in Istanbul, afgelopen weekend nog lekker in de kussens gehangen. Nu weer thuis. Oost-Turkije was geweldig, wel een enorm verschil met Istanbul. Jullie zullen in het Oosten van Turkije wel wat zuidelijker blijven, wij zaten meer in het noorden. We hebben in een prachtig gebied gewandeld, ontzettend afwisselend.
Ik vond de Turken ook geweldig, wat een gastvrijheid en vriendelijkheid. Op de fiets komen jullie vast ook veel leuke en aardige mensen tegen. Dat wordt veel thee drinken!
Veel plezier met het vervolg met jullie reis en ik ga jullie vanaf nu volgen.
Groeten,
Ingrid

iris

Als jullie inderdaad de 31ste deze natte bende achter jullie gaan laten,dan wens ik jullie opnieuw heel veel plezier met fietsen,hoop dat jullie er snel weer in zitten.Maar dat zal wel,want Ermelo -Garderen en weer terug in de stortregens is toch ook een hele ontbering...ha...ha!We houden contact,tot mails hoor. Dikke kus van Iris.

Miriam

Ik moest vandaag wel aan jullie denken, want bij Kathmandu heb ik allerlei spulletjes onderzocht die jullie ook bij jullie hadden, zoals die donsmatjes en zo. Inmiddels is de pelgrimspas binnen en kan ik met m'n vriendin de eerste etappe richting Santiago gaan fietsen, als het weer meewerkt. De echte tocht fietsen we pas in 2012 hoor.
Zitten jullie al weer op de fiets, na de tussenstop in NL? Met het weer hebben jullie het hier absoluut niet getroffen. Ik zie reikhalzend uit naar nieuwe verhalen. Veel succes!
Miriam (en Martin)