wegopweg.reismee.nl

Anatolia en Cappadocie/ Turkije

Anatolia en Cappadocië /Turkije, 3980 km op de teller.

Wij zijn vanuit de bergen door de prachtige Phrygian vallei gefietst, je waant je in een westernfilm. Ook hier is de gastvrijheid weer overweldigend: Je vraagt in een klein dorpje de weg , wordt uitgenodigd voor de thee, verwacht thee maar krijgt een speciaal voor ons bereide maaltijd, met zelfgebakken ekmek (brood) uit de steenoven en yoghurt van een buurvrouw. Net voor het donker Gazligol bereikt waar elke hotelkamer zijn eigen bad met thermaal water heeft. De plaats bestaat voor 75% uit inwoners die in Duitsland hebben gewerkt. Onze hotelier, zoon Orman, heeft bij Opel gewerkt en pa vanaf begin jaren 60 tot zijn pensionering als metaalarbeider bij Daimler Benz. De kleinzoon studeert nu architectuur in Kassel. Met het verdiende geld in Duitsland hebben ze een hotel gekocht, zoals velen met hen (dit keer het avondeten gehad).

De volgende stad Afyon staat bekend om zijn citadel, de Ottoman huizen (soort vakwerkhuizen) en de opiumteelt voor medicianaal gebruik. Hier weer eens een pakketje naar Nederland verstuurt, binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Wat een verschil met Bulgarije waar het ruim een uur duurde en het heel rustig was. Hier was het hartstikke druk, maar men heeft ons van loket tot loket begeleid en geholpen. Voor het eerst genoten van het badderen in een haman. Inmiddels onze kleding aangepast, de fietsrok verruild voor een lange broek (Marjan) en over de fietsbroek een short aangedaan (Dick). We blijven nog wel in shirt met korte mouwen fietsen. Het gebied ten zuiden van Afyon is conservatiever en het voelt wat prettige aan als je niet zo nagekeken wordt. In dit gebied is ook geen alcohol of cafeïne te krijgen, merk je toch wel aan je conditie , je hijgt wat minder in de morgen als je de eerste klim fietst. We kunnen zo ook vast wennen aan Iran, waar volgens de berichten helemaal geen drank (legaal) te krijgen is. Van Afyon zijn we naar Egirdir aan het meer van Egirdir gegaan, een pittige tocht van 2 dagen. Bij de stop bij de lokale Lokantisi (eettentje) in Karadelli voor het middageten werden we weer verrast door het feit dat we niet mochten afrekenen. Je voelt je af en toe toch opgelaten met de situatie, als we willen kunnen we in bijna elk dorp aan de thee. Fiets je verder door de bergen word je aangehouden door de bevoorradingswagen van de firma Ulker voor koeken en frisdrank, het lijkt de bezemwagen van de tour wel. Wij hebben dit keer na een mooie afdeling overnacht tussen de appelbomen in een boomgaard, in deze tijd is men net zo als in Nederland aan de appelpluk. Geen last van de kou gehad want het is overdag nog steeds meer dan 30C en 's nachts een graad of 15. De tent opgezet en gegeten bij het licht van de maan, het duurde even voordat we een geschikte kampeerplek konden vinden en het is hier al vroeg donker, om een uur of 7. Egirdir is een Turkse toeristische plaats waar we voor het eerst weer eens een biertje en een glas wijn hebben gedronken en waar de kleding weer wat luchtiger kan. Ook de eerste buitenlandse toeristen sinds Istanbul ontmoet, Brandon en Cathy from Australië, they do a trip by car, plane and boat.

We hebben de bus genomen van Egirdir naar Cappadocië , toch zo'n 8 uur rijden en ruim 400 km verder. De langeafstandsbussen worden bemenst met 2 chauffeurs en in ons geval 2 stewards (1 leerling). Je wordt voorzien van water, koffie of thee en de stewards ruimen de rotzooi op. Toch een goede service, zoals we tot nu toe alleen maar hebben ervaren, en het genereert werk. Er wordt in Turkije veel gebruik gemaakt van de bus, elk stad(je) heeft een redelijk groot busstation waar het altijd een drukte van belang is.

De economische bedrijvigheid is sowieso groot in Turkije, er wordt veel gebouwd en gehandeld. Een aantal jaren geleden hebben veel Turken hun spaargeld gestoken in stenen i.p.v. het op de bank te zetten, de geldontwaarding was in die tijd erg groot. Er wordt veel geïnvesteerd, wij hebben ons laten vertellen dat Turkije na China de snelst groeiende economie is. Een belangrijke investering die je overal ziet is die in zonne-energie, op de daken zijn de zonnepanelen met waterreservoir zelfs in de kleinste dorpen te zien. De houding van de mensen is nu ook dat als Europa Turkije niet wil ze het zelf wel managen. Graag of helemaal niet!

We zijn nu een paar dagen in Goreme , Cappadocië. Het 'stikt' van de toeristen die Cappadocie voor een paar dagen aandoen vanuit de badplaatsen. Het landschap is vreemd, gevormd door vulkaanuitbarstingen miljoenen jaren geleden. Het gesteente is zacht door de lavastromen waardoor men makkelijk 'huizen' heeft kunnen hakken. In de 4e eeuw zijn de christenen gevlucht voor de Romeinen en hebben in deze omgeving schuilplaatsen gemaakt. Er zijn veel grotwoningen en -kerken te vinden met prachtige fresco's . In de Ihlara vallei is een ondergrondse stad te vinden, daar schuilde men door de eeuwen heen voor langstrekkende legers.

Aan te bevelen voor een paar dagen als je op vakantie bent in Turkije.

We vertrekken 24 september richting Iran, de eerste 450 km per fiets via Kayseri en Gurun naar Malatya en vandaar per trein naar Tatvan dan de boot en dan weer de trein van Van naar Tabriz in Iran. Met dank aan Edith Vermeulen voor haar inspirerend boek 'een jaartje reizen' en de tips voor de route naar Iran.

Edith

Hallo Dick en Marjan, leuk om jullie verslagen te lezen. Ben benieuwd hoe jullie Iran zullen ervaren, wij vonden het echt geweldig. Veel plezier!
hartelijke groet van Annette en Edith

Bert

Veel plezier met de voortzetting van jullie reis.

Kitty

Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's. Wordt steeds jaloerser (behalve op het fietsen dan...:-). Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in Iran !
Groet,
Kitty

Annalien

Dit verhaal was voor ons erg leuk om te lezen omdat wij hier samen met Dion en Bob eind jaren negentig zijn geweest. Wij waren 4 van die toeristen die vanuit de badplaats Kemer voor 3 dagen naar Cappodocië zijn geweest. 700 km in een bus, wat een reis en dan te weten dat jullie dit per fiets doen. Onderweg zagen veel ooievaarskolonies, afwisselende landschappen. De katoen werd geoogst door hoofdzakelijk de vrouwen. In de oogsttijd leefden ze in nomadententen op het land. De ondergrondse kerken en de grotwoningen waren heel bijzonder. Wat een prachtig land. In Goreme werden we uitgenodigd om een Turkse bruiloft mee te vieren, wat een gastvrijheid. Wij gingen vanuit Goreme via een gedeelte van de "zijderoute" weer naar Kemer. Langs de zijderoute staan een aantal mooie karavanserai's. Hier overnachtte men samen met de kamelen. Onvoorstelbaar, hier ligt zoveel geschiedenis. Jullie gaan nu op weg naar Iran. Weer een volgende ervaring op doen. Het blijft leuk en boeiend om jullie verhalen te lezen.
groeten vanuit een regenachtig Nederland

Gert Jan

Prachtig weer in Harderwijk. De terrassen zitten vol en veel fietsers op en onderweg. Bij de pomp op de markt de flessen gevuld en vol goede moed richting Ermelo. De stad oostwaarts verlaten en meteen het eerste obstakel. De Westeinde is afgesloten, maar gelukkig hulp van een zeer aardig echtpaar die de hond aan het uitlaten waren. Via de stationslaan konden we de reis vervolgen. Met een stevige wind in de rug via de oranjelaan richting het Strokelbos. De herfstkleuren zijn overweldigend en daarom een korte tussenstop bij de Haspel. Nog een paar weken en de tamme kastanjes kunnen weer gepoft worden. Gelukkig Ermelo komt in zicht en bij de Heerlickheid de gemeentegrens gepasserd. Het streven is om een kop koffie te drinken bij de Schout van Ermel (de dorpskamer is nog steeds op de zondag gesloten volgens het kettingbeding met de erven van bakker Beerdse ). Het terras zit goed vol. maar er is nog een tafeltje vrij met uitzicht op de rotonde en de gerestaureerde molen en muziektent. Het laatste stuk via de stationsstraat naar de Dirk Staalweg om ons moeder verslag te doen van jullie laatste reisverhaal. Via deze weg de hartelijke groeten van haar en alle goeds en liefs toegewenst. Het was een mooie zonnige dag in Nederland alleen terug tegenwind was best wel zwaar.

Veel plezier toegewenst en vooral goed uitkijken.

Den Haag Vandaag

??? ?????? ????? ?
???? ???? ??? ???? ??? ????? ??? ???? ????? ????? ????? ??????? ????? ? ??????? ????? ?? ?? ???? ???? ???? ?? ???? ????? ??? ??????? ?????? ?? ???? ????? ? ???? ????? ??? ???? ??? ????? ?? ??? ?????? ?????? ??????

hier staat dus volgens Google vertaal :

beste broer en schoonzuster,
wij zijn blij weer een mooi verhaal van jullie te lezen en we genieten van jullie spannende reisverhalen, wij hopen dat Allah jullie steunt op de missie door Iran en dat jullie maar mooi weer mogen hebben onderweg en dat Allah jullie ook beschermt voor de andere kamelen op de weg.

Marjan, ziet eruit als een plaatje met d'r hoofddoekje ze kan zo de nieuwe minister van Integratie worden in het volgende " common sence"kabinet niet in dit kabinet want deze post wordt tijdelijk veranderd in de minister van DEPORTATIE
Wij zijn vrijdag weer "voorgoed of voorlopig "de grenzen van ons land weer gepasseerd met dubbele gevoelens
Afscheid genomen van de Parijse binnenstad en de auto vol geladen met Pate de Campagne, Sauccise Sec,Jambon Cru en allerlei andere lekkernijen die jullie ook kennen en nu even makkelijk verruilen voor "tafeltje ondekt je" . Weer een mooi verhaal voor van A naar Beter wat een heerlijk leven als je niet continue hoeft te ergeren als je trein een dag te laat is ,Prorail zou het daar heeeeel goed doen. Vanaf aankomende week ga ik weer voor de Nederlandse tak werken en voorlopig vanuit Den Haag dus het wordt wel weer een weekendje thuis.nl maar nu dan elke week ipv 1 keer per maand en de taal achterstand is nu ook opgelost ,voor de rest "on vera "zoals de Fransen altijd zeggen. Voor de rest zijn we in de ban van de nieuwe gedoogsteun politiek waarbij je inderdaad serieus zou overwegen je fiets te pakken en gewoon weg te gaan richting Ver weggistan, ik zou jullie ook afraden om met zo.n leuk wapperend Nederlands vlagje op de achterkant van je fiets door de binnenlanden van Iran te gaan fietsen ,grote kans dat ze proberen je niet te ontwijken. Zal mij benieuwen hoe jullie Iran ervaren maar volgens mij blijft de "gewone bevoking"even gastvrij zoals ze altijd al zijn geweest en merk je weinig van de alledaagse politieke problemen maar zoals ze zelf altijd zeggen "vertrouw op Allah maar zet je kameel wel vast "of in jullie geval je fiets op slot of tewel blijf opletten . Ben benieuwd hoe de B-wegen zijn en de bevoorrading maar dat horen we wel nog even een Oosterse tip, als je wat geregeld wil hebben en je hoort" IM-SJALLAH "dan weet je alvast dat het heeeel l lang kan duren want dan ligt het in Gods/Allahs hand dus rustig blijven en kat kauwen wordt je rustig van. Gewoon doortrappen en blijf ons verrassen met jullie reisverslagen die onze aankomende herfst doen opkleuren.A&R in GS

kapil

hello dick and marry annahow are you ? thanks to sent me email . where you are now ?

this is kapil

kapil

This is kapil my email -khatrakapil@hotmail.com

i am from nepal . i am treaking guide